Saya mendapat pertanyaan mengenai postingan saya Di sini….seperti nya harus di jawab agar umat islam jangan terlibat di dalam jalan yang salah:

 

assalamualaikum. saya menghadapi sitiasi diatas. sy diceraikan dgn lafaz satu dan sms tempoh iddah sy digauli berkali2. namun apbla saya mengajak utk rujuk beliau tidak mahu… bagaimana pendapat saudara.. mohon sangat penjelasn..
email saya k=====.com

JAWAB SAYA:

Wa alaikum salam warah matullahi wabarakatuh:

Jika penanya menyimak tulisan saya dengan teliti pasti ada jawaban nya.

Maka jawab saya adalah seperti tulisan saya di atas:

KETUJUH:SUAMI CAMPUR PADA MASA IDDAH RAJ’IYYAH DENGAN MAKSUD MENIKMATI HUBUNGAN SEX BELAKA?

padahal campur pada masa iddah raj’iyah itu di perbolehkan sebagai tanda rujuk kembali,bukan sekedar menikmati sex tampa niat mengekal kan pernikahan kembali.maka itu saya setuju dengan pendapat imam syafi’iy bahwa rujuk mest ada saksi,agar suami di awas-awasi para saksi dalam kejujuran rujuk nya.dan pendapat Syafiiy itu Alkitabiyah(sesuai surat dalam quran,surat At-Thalaq ayat 4

Nah…..jika ibu siti menyimak dengan baik tulisan saya ibu siti pasti mendapat jawaban nya

ibu jangan mau lagi di ajak berhubungan badan kecuali suami mempunyai niat baik untuk rujuk.hanya suami biadab yang menyetubuhi isteri di masa iddah hanya untuk mumpung masih ada waktu Iddah saya nikmati dulu dia

Imam syafii mengatakan rujuk model begini tidak sah(yakni tampa saksi,niat baik dll)jika tidak sah si suami adalah pendosa paling utama karena niat busuk nya itu.

Seorang perempuan yang cerdas jika bercerai dari suami nya dalam masa iddah hendak nya melihat apa maksud suami mengajak hubungan badan?apa hanya sekedar bermain-main atau serius.

Maka wajib bagi suami ketika hendak mau rujuk di masa iddah membawa saksi nya,atau membawa keluarga atau kerabat terpercaya bicara dengan anda NIAT SERIUS RUJUK…..kalau perlu buat surat dari saksi itu bahwa sang suami telah melafaz kan mau rujuk

Jika sudah ada saksi dan niat baik maka anda bisa bersetubuh dan anda menjadi suami isteri kembali tampa mengulang akad nikah dan tampa mahar yang baru asal masih dalam masa iddah.

Jika anda sudah di setubuhi berkali-kali tapi dia tak mau rujuk maka ketahui lah dia lelaki bejat yang hanya MEMPERMAIN KAN hukum Allah.dia mungkin tahu aturan masih boleh menyetubuhi isteri pada masa iddah,tapi dia tak ada niat kembali pada anda…..itu tanda lelaki tidak baik.

Maka besok tolak lah hubungan badan dengan nya…..jangan mau lagi melayani permintaan nya sebab dia tak punya niat baik.

Iklan